Cilindro de Marboré (3.325)
Pitón S. O. del Cilindro (3.194)

Dies 19 i 20 de setembre del 2003
Recorregut en cotxe: Barcelona - Balaguer - Benabarre - Graus - L'Ainsa - Nerín

Fragment del plànol Ordesa d'Editorial Alpina

La proposta:

Arribats a l'Ainsa es tracta d'anar cap a Nerín. Hi ha dos possibles recorreguts: passant per dins del Valle de Añisclo, per una carretera estreta per la que només hi pot passar un cotxe i, si t'en trobes un altre de front, cal fer equilibris per poder passar, o un altra menys espectacular que voreja la vall.

De Nerín surt un autobús cap a Cuello Gordo. Aquest bus és l'únic vehicle que està autoritzat a passar per aquesta pista.

De Cuello Gordo a Góriz hi ha prop de dues hores de camí pràcticament pla, ja que l'autobús deixa a la mateixa alçada del refugi (2.200 m).

Fins el Lago Helado hi ha unes dues hores de pujada molt marcada. Un cop aquí, a la dreta surt el camí cap el Perdut i a l'esquerra s'ha de remuntar una pala força inclinada fins un coll. Des d'ací, per l'esquerra, es pot anar al Pitón S. O. i, a la dreta, per qualsevol de les dues canals, accedir al Cilindre.

El mes d'agost vam fer el tros de GR 11 entre Candanchú i Pineta. Hi havia programada una extensió al Perdut i al Cilindre però finalment vam considerar que tot plegat era massa i em vaig quedar amb les ganes.

No va ser gens fàcil trobar la data per anar-hi. El Joan i l'Enric havien quedat lesionats del tendó d'Aquiles després de fer el GR i, encara avui, quan escric això el primer dia de l'any 2004, no estan del tot recuperats. Es va engrescar el Manolo, ­de fet va ser ell qui em va festejar per anar-hi­ i em vaig posar en marxa per trobar allotjament. Cosa gens fàcil...

El que tenia ben clar és que havíem de seguir la recomanació del Roger, el fill de l'Enric, que en aquell moment estava fent de guia de muntanya a Broto: s'ha d'anar per Nerín. L'opció d'anar per Torla amb un taxi que ens acostés a Góriz quedava descartada ja que, actualment, els deixen arribar només fins a Punta Acuta, el que representava allargar en dues hores el temps de caminar.

Els primer cap de setmana de setembre no hi havia allotjament en tot Nerín. Pel segon, tampoc, i pel tercer hi havia encara places a l'Hotel Palazio, de manera que el vaig reservar tot d'una. De fet era la darrera oportunitat, ja que l'octubre quedava ja massa lluny: la temporada de neu estava próxima i caldrien crampons... La desilusió va venir pel Bus: la noia de la Central de Reservas em va informar que no quedava cap plaça lliure fins quí sap quan. Em podien posar en llista d'espera, però hi havia ja un munt de persones apuntades davant meu. Vaig anul·lar, doncs la reserva de l'hotel i vaig aparcar el projecte fins un altre any.

Ja he dit alguna vegada en aquestes cròniques, que, malgrat el meu agnosticisme practicant, Dèu existeix. I és bó... El dimecres dia 17 em truquen de la Central de Reservas informant-me que s'havien produït prous baixes a la llista d'espera per permetr'ens anar a dues persones. Truco novament a l'hotel i, ves quina cosa, encara hi havia lloc. Vaig a veure al Manolo per comunicar-li l'evangeli (de petit em van ensenyar que evangelio quiere decir buena nueva) i taxan!!: estava al llit amb una tal Febre, que resulta que no era la seva senyora. Li vaig ordenar violentament que es deixés de promiscuitats inconvenients i que en dos dies havia d'estar en disposició d'anar cap a Nerín, que jo no m'havia prés tantes molèsties per res.

Va complir. La Febre el va abandonar, o ell la va abandonar a ella, tan se val de quí és la culpa quan es trenca una relació, i el divendres, finalment, ens en vam anar cap el Pirineu, per la ruta descrita al començament. Després de Graus, en arribar al petit poble de Morillo de Liena, i abans se continuar cap a Campo, a l'esquerra surt la desviació cap a l'Ainsa: una carretera que estan fent nova i que fa força agradable un tros de recorregut que anys enrera era bastant antipàtic.

A l'Ainsa vam escollir la carretera que passa per dins d'Añisclo, ja que no anàvem apurats de temps i sempre té més morbo una cosa estreta que una cosa holgada, no sé si sabeu a què em refereixo. A l'hotel ens van informar que el temps anunciava bó i després de sopar i de prendre l'orujo corresponent vam anar a dormir.

El bus anava tot ple, tal com estava anunciat, i ens va deixar, just a les vuit del matí a Cuello Gordo, dalt del mar de núvols que es pot veure a la foto. El camí cap el refugi de Góriz ja el coneixiem de la vegada que vam anar al Perdut, també amb el Manolo, la Montse, l'Anamary, el Dani i l'Aleix.

Camí del refugi ens va passar un guarda de la vall d'Ordesa a qui no li va semblar escaient el calçat del Manolo, unes vambes convencionals. El vam informar que, a la motxila, hi duia les botes de muntanya reglamentàries però encara no va quedar satisfet i ens va preguntar pels crampons. Li vam dir que no ens calien, ja que anàvem al Cilindre, però ens va assenyalar unes clapes de neu damunt d'aquesta muntanya (per les qua no hi havíem de passar ni de lluny) i va assegurar, molt en el seu paper de representant de la llei muntanyenca, que uns crampons no feien mai nosa. Però pesen, vam, concluir.

A Góriz hi havia el munt de gent que acostuma a ser-hi sempre i vam fer per veure a l'Alasne, una guardesa del refugi, que vam conèixer (en el sentit no bíblic de la paraula) el mes passat quan feiem el GR 11, i que fa força goig. No hi era, però, així que vam començar la pujada cap el Lago Helado. Realment, semblava la Rambla, tot i que ja estàvem al mes de setembre. El camí està força ben marcat i no presenta cap dificultat. Hi havia llocs on la pedra es veu lluent de tanta gent com hi passa. Aquest camí deu de ser un dels més frequentats de tot el Pirineu. Pot ser que el de via normal de la Pica o el de l'Aneto per La Renclusa siguin tan fresats com aquest, però no gaire més.

El Cilindre ja es començava a veure amb claredat i , en arribar al llac, ens va sorprendre que tingués tant de gel com podeu veure a la foto. A la dreta del llac hi ha un cartell que anuncia el camí cap el Perdut i el presenta com extremadament perillós. Crec que és un alarmisme exagerat; el mes de juny de l'any 97 el vam fer amb l'Aleix i el Dani, amb força neu, i en cap moment em vaig sentir en perill, tot i que a mitja baixada s'em va sortir un crampó i baix acabar portant-los tots dos a l'esquena; hi passa tanta gent que es fa un caminet prou còmode per poder prescindir-ne. Hagués estat bé disposar de prou temps i prou forces per posar-nos a la cua i deixar-nos caure per cal Perdut, però avui el nostre objectiu era el Cilindre i no es tractava de distreure'ns amb excursionetes.

Vam, doncs, reposar una mica i ens vam disposar a escometre la forta tartera que du al collet per on s'ataca el nostre pic. La Febre passava factura al Manolo (hi ha gent que no suporta veure's abandonada) i havia d'anar fent moltes parades ja que el pendent és de més de 30 graus segons expliquen els llibres. Quan vaig arribar al coll, i mentre esperava al Manolo, vaig pujar al Pitón S. O., que no fa mai mal contabilitzar un tres mil més.

Ens trobàvem ja davant les ximeneies que conduiexen al cim. Al llibre Guía montañera. 100 cumbres del Pirineo aragonés, s'explica que és una mica més fàcil la que està més a l'esquerra, però la de la dreta té una corda posada a mitja pujada i és per la que hi vam veure pujar altra gent, així que és la que vam agafar. Mentre dubtava entre una i l'altra vaig recordar el professor Vergés que ens donàva les classes de Mecànica a segon de carrera. Deia en Vergés que la seva assignatura era com un diamant tallat: el miressis per la cara que el miressis era sempre igual de maco. Al Cilindre li passa igual: hi pugis per on hi pugis és igualment espectacular. Per constatar això, el millor serà tornar-hi aviat i agafar la ximeneia de l'esquerra.

Un cop dalt, les fotos obligades: la del Perdut, la del Vinyemal, la del pic i la del llac de Marboré, la de la gelera del Mont Perdut amb el parador de Pineta al fons de tot, etc.

Aquesta darrera em va fer adonar de l'animalada que havia programat mesos abans quan, fent el GR, volia baixar a Pineta per aquest camí. A part de que el desnivell és de més de 2.100 m, la dificultat de la paret de la gelera recomanava fer el que vam fer: anar a Pineta des d'el refugi de Góriz tot seguint els senyals, sense fer l'extensió de pujar a cap dels dos pics. Tot i així, la baixada es fa prou llarga... oi Júlia? A més, el camí és força variat i permet una visió aèria de la vall d'Añisclo que d'altra manera ens haguéssim perdut.

I l'última foto de totes: el Manolo i jo amb el puret obligat, dalt del Cilindre, amb el Perdut al fons. La tornada no té més història: després de Góriz ens vam despistar i vam estar a punt de perdre l'autobús que sortia a les vuit en punt, ja prop de fer-se fosc. Normal.